Parallax shape - VRROOM.nl

Beatrix Kinderziekenhuis MRI VR Experience

VR Experience: MRI-scan voor kinderen

In samenwerking met het Beatrix Kinderziekenhuis!

VR Experience: MRI voor kinderen

Maak een VR experience om kinderen voor te bereiden op een MRI-procedure, zodat ze weten wat ze te wachten staat en met vertrouwen de procedure in kunnen gaan.

Het Beatrix Kinderziekenhuis krijgt veel te maken met kinderen die een MRI-scan nodig hebben. De duur van een MRI-scan varieert van 40 minuten tot twee uur en het is van belang dat de kinderen zo stil mogelijk liggen tijdens de scan om een zo goed mogelijk beeld te krijgen. Het ziekenhuis liep er tegenaan dat kinderen die een MRI-scan moesten ondergaan op het laatste moment weigerden de scan in te gaan, omdat ze bang waren voor de procedure en geen goed beeld hadden van wat ze te wachten stond. De voorbereiding voor kinderen die de scan nodig hadden was sterk aan vernieuwing toe; het bestond onder andere uit een verouderd filmpje dat geen goed beeld gaf van de complete procedure.

De wens van de opdrachtgever was om middels VR een goede en realistische voorbereiding te maken, waardoor de MRI minder spannend werd voor kinderen. Hierdoor moest het aantal kinderen dat uiteindelijk de MRI niet in durft te gaan zo laag mogelijk worden. De MRI moest dus voornamelijk aantrekkelijker en minder eng gemaakt worden door middel van een unieke VR-ervaring.

Lancering MRI in Virtual Reality in het Beatrix Kinderziekenhuis

Proces

In een aantal sprints is naar het eindresultaat gewerkt. In dit geval zijn we begonnen met een eerste brainstormsessie, waarin de opdracht voor ons uitgelegd werd en de werkwijze is besproken. De medewerkers van het Beatrix Kinderziekenhuis hebben ons erg goed geholpen. Zo konden we een ochtend meelopen met de pedagogisch medewerkers die een groot aandeel hebben in de voorbereiding op de MRI. Hierdoor kregen we een duidelijk beeld van wat relevant was en waar de nadruk op gelegd moest worden in de aanloop naar de MRI.

Al snel werd duidelijk dat in de VR de daadwerkelijke route in het ziekenhuis naar de MRI terug moest komen om de voorspelbaarheid voor de kinderen zo groot mogelijk te maken. Daarnaast moet de VR-wereld een vrolijke sfeer uitdragen om zo de angst te verminderen en een positieve ervaring te creëren.

In het ontwerpen van de VR zijn we vrij gelaten door het ziekenhuis zodat wij de kennis die we via hen kregen konden combineren met onze kennis over art, development en de beleving van VR. Hierdoor konden we een gedegen eerste versie van een prototype maken. Na het prototype volgde nog een aantal sprints van presenteren en aanpassen tot een goed eindresultaat. De VR experience is daadwerkelijk getest door kinderen in verschillende leeftijden om zo de aantrekkelijkheid te toetsen. Aan de hand van deze feedback zijn nogmaals enkele veranderingen aangebracht.

Productie

Het eindproduct is een VR experience van een paar minuten met de volgende elementen:

  • Je doorloopt de route van de ingang van het ziekenhuis naar de MRI-kamer met alles wat je daarin tegenkomt. Alle procedures komen aan bod, waaronder aanmelden bij de balie van radiologie;
  • Vlak voor de MRI moeten de kinderen al het metaal wat ze aan of om hebben op een magnetische muur gooien;
  • Onderweg zitten spelelementen zoals een basketbal gooien, het besturen van een fontein en het spelen met blokken;
  • Dan volgt de controlekamer, waar je normaal niet mag komen. Nu kan je er muziek uitzoeken voor tijdens de scan;
  • Vervolgens loop je de MRI-kamer in, waar je in bed gaat liggen met koptelefoon en helm op en dan schuif je de MRI in
  • Hier speel je een spelletje, waarbij je zo stil mogelijk moet liggen. Dit duurt ongeveer een minuut. Als dit klaar is, ga je uit de MRI-scanner en mag je kiezen of je als beloning de glijbaan af wilt.

In de experience krijgt het kind het gevoel dat het zelf de regie heeft en een keuze heeft in welke elementen het wel en niet speelt. In de echte procedure mogen de kinderen ook hun eigen tempo bepalen.

De VR-wereld is volledig getekend, daardoor waan je je echt in het ziekenhuis. Zo ga je volledig op in die wereld (je vergeet dat je elders bent).

Challenges

De uitdaging zat bij deze productie vooral in de user interaction van de kleine gebruiker; bijvoorbeeld hoe kun je in de VR iemand laten ervaren dat diegene ligt, zonder fysiek te gaan liggen? In de testfase bleek dat kinderen snel accepteren dat ze ineens liggen in plaats van staan. Kinderen blijken dit makkelijker te accepteren dan volwassenen. Middels twee liggende voetjes op een bed wordt duidelijk gemaakt dat je op je rug ligt.

Voor de rest is tijdens de feedbacksessies gebleken dat een aantal andere ideeën het misschien een té vrolijke experience zou maken. Zo was het tijdens de eerste versie mogelijk om de MRI te bespuiten met graffiti, alleen dit zou ‘te leuk’ worden en misschien het verwachtingspatroon van de MRI-scan zelf beïnvloeden.

Daarnaast rees de vraag of van een glijbaan glijden in de VR misselijkheid zou kunnen veroorzaken bij kinderen, vooral wanneer deze ziek zijn. Het is echter gebleken dat voor kinderen de glijbaan niet hoog genoeg en snel genoeg kon gaan. De techniek die gebruikt is voor deze productie zorgt ervoor dat het voelt alsof je van de glijbaan afgaat zonder misselijk te worden.

Lancering

We hebben gekozen voor een feestelijke lancering van de experience in het Beatrix Kinderziekenhuis.

Bert Visscher, vriend van het Beatrix Kinderziekenhuis, wilde hier graag aan meewerken en gaf na zijn ervaring de volgende reactie: “Totaal bizar dit! Hij is echt fantastisch, blij dat ik het gedaan heb.”

Reacties van betrokken kinderen waren: “Jammer dat ik niet naar UMCG ga, daar is de MRI game..” , “Huh, je bent gewoon in het UMCG!”. Opdrachtgever Mirjam van Gent (hoofd pedagogische zorg): “Gillend van de glijbaan”.

Al met al was de opening een groot succes, er waren veel benieuwde bezoekers en na afloop hebben we lovende reacties ontvangen. De pedagogisch medewerkers hebben we opgeleid om de VR goed te kunnen bedienen en de experience te begeleiden, zodat zij met genoeg kennis van de technologie aan de slag konden gaan. De VR-productie is opgeleverd inclusief implementatie en alle benodigde apparatuur.

Verder is voor de kinderen die een VR-bril spannend vinden hetgeen wat in de experience te zien is aangeleverd als filmpje. De ervaring gaat voorbij aan iedere verwachting die je van tevoren hebt: dat is de kracht van immersive reality.

Ook uw eigen VR experience?

Neem contact op!

We staan u graag te woord