Parallax shape - VRROOM.nl

Arkema Speelvoorzieningen VR Experience

VR Arkema

VR Experience: Arkema

Maak een VR experience om de speeltoestellen van Arkema op ludieke wijze weer te geven, zodat men een goed idee krijgt van de mogelijkheden die Arkema biedt. 

Arkema is een leverancier van speeltoestellen aan professionele partijen, zoals overheden, scholen, campings en dergelijke. Arkema liep er tegenaan dat de grote speeltoestellen moeilijk werden verkocht. Om hun grootte konden de toestellen niet meegenomen worden naar beurzen en gesprekken met potentiële kopers. Om dit op te lossen was de opdracht om in VR op unieke wijze de top 25 grote speeltoestellen te maken. Zo konden ze worden bekeken op ware grootte, zonder dat ze daadwerkelijk meegenomen hoefden te worden.  

Proces

Er is begonnen met een brainstormsessie om te kijken naar de mogelijkheden. Arkema wilde onderscheidend zijn op beurzen, hiervoor zijn verscheidene ideeën de revue gepasseerd. Een eerste idee was om een veld te maken met toestellen, maar dit bleek al gauw chaotisch te worden. Hierdoor is ervoor gekozen om de producten stuk voor stuk te laten zien. Aanvankelijk was de bedoeling om in VR op de toestellen te klimmen, maar dit bracht niet het gewenste effect met zich mee. Het grote voordeel van de speeltoestellen in VR is dat beslissingsmakers in VR vanuit het perspectief van het kind kunnen kijken, wat voor hunzelf interessante inzichten oplevert.

De experience is niet alleen maar ‘kijken’, als je bijvoorbeeld een zetje tegen de schommel geeft beweegt deze.

Productie

Een deel uit het assortiment aan speeltoestellen van Arkema is opgenomen in de experience zodat deze overal mee naartoe kunnen worden genomen. Het opgeleverde product was 25 losse speeltoestellen die vanuit alle hoeken bekeken konden worden.

De producten kunnen op ware grootte worden bekeken en ook de materialen en kleuren kloppen: het is alsof je echt voor een toestel staat. Door middel van een overzichtelijk en intuïtief bedieningspaneel kan de persoon in de experience een product. Deze komt dan tevoorschijn en bouwt zich voor je ogen op.  

Challenges

De uitdaging zat erin om de experience uniek en vermakelijk te maken, maar ook een hoge mate van gebruiksvriendelijkheid te bewaren. Veel beursklanten en potentiële kopers hebben nog nooit eerder VR ervaren, waardoor de complexiteit (interactiviteit & verplaatsen) niet te hoog mocht liggen.

Het jezelf verplaatsen in de experience moest makkelijk zijn, en het systeem zelf moest zowel door klanten als door medewerkers van Arkema zelf goed begrepen worden.

Verder was het belangrijk om een juist perspectief en goed gevoel overbrengen. Hierdoor is ervoor gekozen om de speeltoestellen niet in een loods te laten zien maar meer in een natuursetting. Deze setting werd aangevuld met achtergrondgeluiden van spelende kinderen, waardoor er sprake was van een ‘speeltuineffect’

Implementatie

Al het personeel van Arkema is getraind in VR om wegwijs te worden met de experience en hoe dit op beurzen en aan potentiële kopers te laten zien. Deze training is gefaciliteerd door VRROOM.

Ten slotte

De experience is een groot succes gebleken: alle speeltoestellen van Arkema zijn verkocht op de beurs. Er is veel engagement mee gecreëerd door de samenwerking tussen VRROOM en Arkema. Arkema zelf heeft veel sympathie opgewekt op de beurs. 

Ook uw eigen VR experience?

Neem contact op!

We staan u graag te woord