Parallax shape - VRROOM.nl

Univé VR Experience: (brand)veiligheid staat voorop!

VR Experience: Univé

In samenwerking met Univé Zuid-Nederland!

VR Univé: (brand)veiligheid staat voorop!

Maak een unieke en vermakelijke VR-ervaring die Univé op beurzen kan laten zien aan bezoekers. Het moet een laagdrempelige combinatie worden van veiligheid en VR.

Univé Zuid-Nederland is een betrokken verzekeringsmaatschappij die vanuit preventie-oogpunt in VR wilde laten zien wat er mogelijk was op het gebied van brandveiligheid en algemene veiligheid op boerderijen.

Univé wilde laten zien hoe een goed draaiend, modern en volledig veilig groot boerenbedrijf eruitziet. Dit moet ervoor zorgen dat bezoekers kunnen meedenken in preventie en dit eventueel toepassen bij hun eigen onderneming.

Proces

We zijn begonnen te inventariseren bij Univé welke verhaallijn er moest komen en maakten een storyboard. Er is gekozen voor een uitvoering in 360-video met een Insta 360 Pro camera. Hiervoor is VRROOM op locatie bij een groot boerenbedrijf Zuid-Holland gaan kijken, waarna een plan is gemaakt met de aspecten die vanuit Univé naar voren moesten komen. Wanneer beide partijen achter het plan stonden, is het filmen van de productie begonnen en kon na akkoord hiervan de nabewerking voor de VR experience van start. Om de ervaring uniek te maken, werd gekozen voor een spannend einde van de VR-ervaring.

Productie

Het eindproduct is een korte 360-video gecombineerd met de VR experience met de volgende elementen:

⁃             Een mooi dronebeeld van de omgeving van waaruit je richting de boerderij vliegt.
⁃             Aangekomen op het erf heet de boer met zijn twee honden je welkom op zijn melkveehouderijbedrijf.
⁃             Hij laat je zijn hightech-boerderij zien middels een rondleiding om je een beeld te geven van zijn praktische alledaagse bedrijfsvoering.
⁃             Tijdens de rondleiding krijg je o.a. een kijkje bij de voedermachine en  de melkmachine waarin de veiligheid benadrukt wordt en word je nog bijna omver gereden door een tractor.
⁃             Als spetterend einde is gekozen om de bezoeker de impact van VR experience te laten meemaken vanaf het dak van de boerderij.

Leuk detail: tijdens de opnames hadden we het geluk dat er op de boerderij een kalfje geboren werd. Uiteraard is dit kalfje verwerkt in de VR experience!

Challenges

Het combineren van verschillende technieken/disciplines (filmbeelden, 3D art, animatie etc) en deze beelden goed in elkaar over te laten lopen. VRROOM heeft alle disciplines in huis, zodat door goede interne samenwerking alles strak op elkaar afgestemd is.

Het spectaculaire einde waarbij je van het dak van de boerderij afstapt zou bij klant en bezoeker kunnen conflicteren met het thema veiligheid. Echter, vanuit ervaring en kennis bij VRROOM durfden wij te stellen dat dit niet een probleem zou zijn. In VR draait alles om context, en op het moment dat bezoekers de experience doen blijft deze zelf vooral hangen in plaats van de continue link naar het thema veiligheid. Uiteraard op de momenten dat veiligheid positief wordt benadrukt (combinatie van woord en beeld) zal men dit ook bewust meekrijgen. 

Lancering

VRROOM heeft mensen en materiaal geleverd voor op de beurs om de bezoekers de ultieme VR experience te kunnen geven. Univé huurt VRROOM in tijdens beurzen om zich niet bezig te hoeven houden met de techniek. Tijdens beurzen wordt gebruikgemaakt van twee VR-sets (HTC Vive) en twee meer eenvoudige brillen (Oculus Go). 

Verder heeft VRROOM het product zo aan Univé geleverd, dat ze dit ook op de site kunnen delen of door kunnen sturen aan bijv klanten (video).

Anekdote(s)

De reacties op het VR experience namens de boer uit de experience en Univé zelf waren lovend: ‘Het is echt alsof je op de boerderij bent, geweldig.’, ‘Die tractor rijdt je bijna omver!’ en ‘Je kunt de boerderij nu overal mee naartoe nemen’ waren enkele van de enthousiaste uitspraken tijdens de oplevering.

Ook uw eigen VR experience?

Neem contact op!

We staan u graag te woord